Wednesday, June 24, 2009

Maggi Sup BeluT


waaa.... sedap nyaa... hahahaha.... lama suda tak makan benda nih, hehehe.. pape hal pn ni juz tuk pengemar belut.. uhuhu... kalo tak mesti geli dengar.. hahaha.. suka hati la.. yg pentg benda 2 best dan menyehatkn' hehe..

Meh kita kongsi kelebihan belut tuk kita..:. :')
>Belut byk khasiatnya.. antara nya ialah kaya dengan pelbagai zat gizi (kalo nk cita apa 2 zat gizi len taun la ye.. panjangg.... hehehe...) selain itu, belut juga kaya dgn hormon kalsitonin, yang berfungsi untuk memelihara kekurangan tulang.
>Kandungan arginin (asam amino nonesensial) pada belut dapat mempengaruhi produksi hormon pertumbuhan manusia yang popular dengan sebutan human growth hormone. Hal ini yang akan membantu meningkatkan kesehatan otot dan mengurangi penumpukan lemak di tubuh. Hasil uji laboratorium juga menunjukkan bahwa arginin berfungsi menghambat pertumbuhan sel-sel kanser payudara.(uhuhu.. jadi.. berjinak2 la dgn belut ye.. walaupn jijik.. tp ubat 2... )
>Belut juga kaya akan vitamin B. Vitamin B umumnya berperanan sebagai kofaktor dari suatu enzim, sehingga enzim dapat berfungsi normal dalam proses metabolisme tubuh. Vitamin B juga sangat penting bagi otak untuk berfungsi normal, membantu membentuk protein, hormon, dan sel darah merah.
>Kaya Mineral dan Vitamin
>Belut kaya akan zat besi, jauh lebih tinggi dibandingkan zat besi pada telur dan daging. Zat besi sangat diperlukan tubuh untuk mencegah anemia gizi, yang ditandai oleh tubuh yang mudah lemah, letih, dan lesu.
>walaupn byk zat dan khasiat, belut juga mempunyai kekurangannya, hal ini kerana belut termasuk makanan berkolesterol yg tinggi. oleh itu berwaspada lah kepada pengemar belut.. (seminggu skali ok la..) (^0^)v

uhuhu.. itu la sedikit sebyk yg dapat d kongsi untuk kali ini, yang baik datang nya dari Allah SWT, mana kala yg buruk datang nya dari kelemahan diri sy sendiri.... :p sekian terimakasih'

6 comments:

Anonymous said...

sejak bila dok jadi 'DOKTER IJAT'

Sya A. said...

eeeeks
bess ke dek??

izzat said...

hehe.. doktok lak.. hehehe.. ape la ika..
erm.. bestt kak.. sampai kering 2.. hehehehee.... try la.. tp try yg goreng la kalo tak bley yg sup. :p

Sya A. said...

goreng nye??
erks.
duadua takleh kot..
hee :DD

izzat said...

hahahaa.. baikk.. ^^ akak terukk uhuhu... mesti ika keli pn tak ley mkn gak kn? hehe.. ruginya... :P

izzat said...

wahh.. tq tima kasih^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...