Oktober, 1960 menyaksikan pengenalan pikap Daihatsu Hi-Jet dengan jarak roda adalah 194 cm dan casis yang berasingan. Gegelung spring di hadapan dan gandar tegar dengan spring daun di belakang, dengan 2 kitaran 356 cc enjin 2-silinder berpendingin udara di hadapan memandu roda belakang. Permukaan badan kargo adalah kurang daripada 1.1 meter persegi! Menjelang Jun, 1961 tiba wagon 2 pintu. Pada bulan September, 1962 Daihatsu Baru-Line pick-up tiba dengan jarak roda yang diberikan kepada 222 cm dan panjang 334,5 cm. Kenderaan ini mempunyai cc 797 enjin OHV disejukkan air. Mengeksport nama untuk wagon Hi-Jet dan pick-up adalah Daihatsu L35V dan L35 masing-masing, Baru-Line dipanggil Daihatsu L50.
Generasi kedua Hi-Jet tiba pada bulan Oktober, 1963 dengan badan menyenangkan cari, dengan spesifikasi yang sama. Pada bulan November, 1966 enjin berpendingin air menjadi tambahan. Baru-Line telah diteruskan dengan badan baru.
Pada bulan November, 1966 datang Felo Daihatsu 2-pintu sedan pada jarak roda adalah 199 cm, dengan spring gelung di hadapan dan keturunan swing gegelung gandar di belakang, enjin disejukkan air dan meletakkan keluar yang sama seperti dalam Hi-Jet, badan adalah penting. Menjelang Jun, 1967 1 wagon 2 pintu dan peningkatan tiba, menunggang 194 cm bes roda yang sama sebagai Hi-Jet, dan dengan gandar belakang yang sama. Pada bulan Jun, 1968 SS Felo telah dibebaskan dengan karburetor enjin 32 HP 2. Ini adalah yang pertama minis panas dalam industri kereta kei untuk bersaing dengan 31 HP Honda N360. Semua model eksport dikenali sebagai Daihatsu 360.
Kemudian, pada bulan April, 1970 tiba Max Felo Daihatsu dengan hadapan wheel drive, enjin yang kini diletakkan melintang, dan dengan penggantungan bebas belakang dengan spring gelung. Bes roda meningkat hingga 209 cm. Pada bulan Julai, 1970 gerabak 2-pintu telah ditambah dengan gandar belakang tegar dengan spring daun, serta SS dengan 1 HP 40 (rekod yang tinggi dalam industri) dua karburetor enjin dengan nisbah mampatan 11:01. Pada bulan Ogos, 1971 yang sangat menyenangkan hardtop 2-pintu telah diperkenalkan, dan dalam bulan Oktober 1972 sedan 4 pintu. Pada masa yang sama, kerana ekonomi bahan bakar yang lemah, enjin 40 HP turun kepada 37 HP dan nisbah mampatan turun kepada 9:01. Model-model eksport masih dikenali sebagai Daihatsu 360.
Oleh Mei, 1976 kerana peraturan-peraturan cukai baru, enjin kini cc 2 silinder 547, ia adalah reka bentuk OHC yang baru. Panjang kereta kini 312 cm untuk sedan, dan 312,5 cm untuk wagon, lebar 132 dan 133 cm masing-masing, dengan shell badan asas yang sama, kereta yang kini dikenali sebagai Daihatsu Fellow Max 550, dan Nama produk Hardtop telah dipadam.
Kemudian, pada bulan Julai, 1977 kereta telah dinamakan semula Daihatsu Max Cuore dengan panjang 316 cm untuk jenis sedan dan 316,5 cm untuk wagon. Menjelang Mac, 1979 kereta ini telah ditukar nama Daihatsu Cuore (walaupun masih badged Max Cuore). Di Eropah, kereta dikenali sebagai Daihatsu Cuore dari tahun 1977.
Generasi akan datang Daihatsu Cuore tiba pada bulan Julai, 1980, versi yang lebih komersil dipanggil Daihatsu Mira Cuore. Terdapat sedan 3-pintu dan sedan 4 pintu dengan lif sehingga cermin belakang. Bes roda kini 215 cm, panjang dan lebar 319,5 dan 139,5 cm mengikut peraturan-peraturan cukai. Spesifikasi enjin dan penggantungan kekal yang sama, yang merupakan Mira Cuore, berjaya wagon, menampilkan gandar tegar belakang dengan spring daun. Kenderaan ini telah ditukar kepada Daihatsu Mira oleh Mei, 1982. Pada bulan Oktober, 1983 tiba Turbo, serta empat roda pemacu (gandar belakang tegar dengan spring daun). Dalam eksport, Daihatsu Cuore juga dikenali sebagai Daihatsu Domino, dengan 1981 tiba enjin 617 cc sebelah 547 cc enjin.
Generasi ke-4 sedan datang pada bulan Ogos, 1985, sekali lagi sebagai Daihatsu Cuore dan Mira, kini terdapat 3 pintu dan 5-pintu sedan, bes roda meningkat kepada 225 cm, dan semua model kini mempunyai penggantungan bebas belakang dengan spring gelung kecuali untuk model pacuan empat roda yang mempunyai gandar belakang yang hidup dengan spring gelung. Enjin menjadi cc 547 3 silinder. Pada bulan Oktober, 1987, sistem pacuan empat roda menjadi kekal. Menjelang bulan Oktober, 1988 had 64 PS telah dicapai pada Mira Avanzato TR-XX EFI Turbo. Di Jepun, Cuore telah dipadam oleh April, 1989. Dalam eksport, 3-silinder 846 cc enjin (Switzerland 796 cc), dan nama Domino dikekalkan untuk pasaran tertentu.
Pada jarak roda adalah 213 cm datang pada bulan Disember, 1986 Leeza coupe Daihatsu 3 pintu, juga boleh didapati dengan enjin turbo. Disebabkan 1990 peraturan-peraturan cukai panjang meningkat kepada 329,5 cm pada bulan Ogos, 1990 dan bes roda meningkat kepada 214 cm, enjin menjadi 659 cc OHC 4-injap dengan atau tanpa turbo. Pada bulan November, 1991, tukar tiba, Spider Leeza dengan enjin turbo.
Pada bulan Mac, 1990, masa untuk peraturan-peraturan yang baru tiba Daihatsu Mira generasi ke-5. Bes roda adalah 228 cm, panjang 329,5 cm, enjin 3 silinder 659 cc OHC 2-injap atau 4-injap, dengan atau tanpa turbo pacuan empat roda serta empat roda-kemudi (yang pertama dan hanya dalam industri kereta kei) adalah available.By Ogos, 1992 yang lebih tinggi pada-roda pacuan empat roda Mira RV-4 telah dikeluarkan. Di Malaysia, Mira dihasilkan sejak Ogos, 1994 sebagai Perodua Kancil 5-pintu sedan dengan panjang 339,5 cm dengan enjin cc 659 dan 847. Model-model eksport masih dipanggil Daihatsu Cuore atau Domino, juga Nippa Perodua dengan 3-silinder 847 cc enjin.
Sebagai pengganti kepada Leeza datang pada bulan Januari, 1992 Daihatsu OPTI dengan sama 228 cm bes roda sebagai Mira, sebagai sedan 3 pintu. Enjin hanya adalah yang OHC 3-silinder 4 injap 659 cc tanpa turbo. Pacuan empat roda disediakan. Sedan 5-pintu tiba pada bulan Ogos, 1993. Dari Oktober, 1995 pada kenderaan ini boleh dimiliki dengan enjin 3 silinder DOHC 4 injap (tanpa turbo). Pada bulan Mei, 1996 OPTI Classic ditambah dengan front end retro.
Generasi ke-6 Daihatsu Mira tiba pada bulan September, 1994 pada jarak roda adalah 230 cm. Terdapat 3 - 5-pintu sedan, dan model pacuan empat roda yang masih mempunyai gandar belakang yang hidup dengan spring gelung. Sebelah 3-silinder enjin OHC datang cc 659 DOHC 4-injap 4-silinder enjin, dengan dan tanpa turbo. Pada bulan Oktober, 1995 1 DOHC 4-injap 3-silinder dengan dan tanpa turbo menggantikan OHC 4-injap. Pada bulan Ogos, 1997 Classic Mira telah ditambah dengan depan retro dan akhir belakang. Dalam eksport kereta masih dipanggil Daihatsu Cuore dan mempunyai 3-silinder 847 cc enjin. Panjang adalah 331 cm. 1990 ~ 1998 3 silinder 659 cc enjin
Menjelang Ogos, 1995 Giugiaro-direka Daihatsu Move tiba pada jarak roda yang sama 230 cm, dengan badan 5 pintu MPV, pacuan empat roda boleh didapati, enjin DOHC 4-silinder 4 injap turbo serta 3-silinder DOHC 4-injap, dengan dan tanpa turbo. Pada bulan Mei, 1997 tiba Custom Pindah dengan akhir hadapan yang berbeza. Dalam eksport Masidi Manjun mempunyai sama 3-silinder 847 cc enjin dan panjang sebagai Cuore itu.
Dalam masa untuk peraturan-peraturan yang baru datang pada bulan Oktober, 1998 Daihatsu Mira generasi ke-7, kini dengan jarak roda adalah 236 cm, panjang 339,5 cm dan lebar 147,5 cm. Penggantungan belakang kini rasuk kilasan, manakala model pacuan empat roda yang masih mempunyai gandar belakang hidup. Enjin 659 cc kini hanya dengan 3 silinder sebagai OHC tanpa turbo dan DOHC 4-injap dengan dan tanpa turbo. Terdapat 3 - dan model sedan 5-pintu. Menjelang Mac, 1999 datang versi retro, Daihatsu Mira Gino. Enjin turbo menjadi terhad kepada Gino oleh Oktober 2000. Dalam eksport dikenali sebagai Daihatsu Cuore enjin 3 silinder 989 cc DOHC 4-injap.
Generasi ke-2 Daihatsu Move (dalam gaya yang sama sebagai generasi 1, kini digelar Giugiaro dengan Giorgetto) dengan dimensi yang sama (walaupun lebih tinggi sudah tentu) dan penggantungan sebagai yang Mira juga boleh didapati dengan itu DOHC 4-4-injap silinder turbo, sebelah 3-silinder seperti yang digunakan dalam Mira. Diperkenalkan pada bulan Oktober, 1998 (hanya 3 tahun selepas dibebaskan Pindah pertama) badan adalah sebuah MPV 5 pintu dan pacuan empat roda yang disediakan. Kastam Pindah mempunyai hujung depan rawatan yang berbeza termasuk Fenders depan. Dalam eksport enjin 3 silinder 989 cc DOHC 4-injap (panjang cm kenderaan 341). Dari bulan Jun, 2000 pada kenderaan ini boleh didapati di Malaysia sebagai Perodua Kenari (panjang 346 cm).
Pengolok Daihatsu Terios 5-pintu SUV telah diperkenalkan pada bulan Oktober, 1998 dengan pacuan empat roda dan 3-silinder 659 cc DOHC 4 injap turbo enjin, diletakkan membujur. Gegelung spring di hadapan dan gandar 5-pautan secara langsung dengan spring gelung di belakang. Kenderaan ini menjadi disediakan dengan "belakang-wheel drive sahaja" pada bulan Januari, 2000. Menjelang Januari, 2002 tiba "rendah ke roda" (20 mm mm 4WD dan 45 untuk 2WD) Daihatsu Terios Lucia. Versi ini kurang tayar ganti. Dengan jarak roda adalah 242 cm (yang paling lama dalam industri kereta kei) Terios Kid adalah asasnya kenderaan yang sama sebagai Daihatsu Terios diperkenalkan sudah Mac, 1997 ("belakang-roda pacuan sahaja" boleh didapati dari Mei, 2000) dengan lebih lama belakang dan akhir gerbang roda lanjutan. Panjang dan lebar daripada Terios dari 378,5 155,5 sm RESP., Enjin 4-Cyl. 1295 cc OHC 4-injap, dengan bulan Mei, 2000 1297 cc DOHC 4 injap, juga boleh didapati dengan turbo.
Kemudian pada bulan November, 1998 tiba generasi ke-2 Daihatsu OPTI sebagai hardtop (pillared) 4-pintu, yang pertama dalam sejarah kereta kei. Ia menunggang di atas bes roda dan penggantungan yang sama seperti yang Mira dan boleh didapati dengan enjin 3 silinder yang sama serta 4-silinder 659 cc DOHC 4 injap turbo. Pacuan empat roda disediakan seperti biasa. Pada bulan Mac, 2000 tiba Classic OPTI dengan hujung depan retro. Pada masa yang sama, enjin 4-silinder telah dipadam.
Berdasarkan Mira tiba pada bulan Disember, 1999 Daihatsu Naked 5-pintu gerabak dengan DOHC 3 silinder enjin 4 injap, dengan dan tanpa turbo, pacuan empat roda.
Pada bulan Oktober, 2001 Daihatsu Max 5-pintu gerabak tiba dengan data yang sama teknikal sebagai Masidi Manjun, walaupun 10 mm lebih rendah.
No comments:
Post a Comment